Cikkek

 


Emlékvonatozás szakmai beszámoló


A Somogyszob-Balatonszentgyörgy vasútvonalat mindig is egyfajta kettősség jellemezte. 1893. október 24-ei megnyitása mérföldkőnek számított Belső-Somogy fejlődésének szempontjából, hiszen a személyszállításon túl, a helyben termelt jelentős mennyiségű mezőgazdasági termék elszállítását jelentősen megkönnyítette. Ellenlábasok már akkor is akadtak, hiszen jónéhány földesúr nem engedte, hogy a vasút kettészelje birtokát, ez is hozzájárult a személyforgalom szempontjából kedvezőtlen vonalvezetéshez, hiszen a vasút a legtöbb, általa érintett település határában fut, jelentős távolságra azok központjától.


A vasútvonalon 2009. december 13. óta szünetel a menetrend szerinti személyszállítás. Mivel Marcali Somogy megye  legnagyobb teherforgalmat bonyolító állomásainak egyike, Marcali és Balatonkeresztúr állomásokon a forgalmi szolgálat  indmáig megmaradt. A rendszeres  teherforgalom miatt a teljes, 60 km-es vasútvonalat karbantartják, a vasúttársaság a szükséges javításokat és felújításokat rendre elvégzi. Az IKR Agrár Kft. marcali telephelyére vasúton keresztül érkezik a szlovák műtrágya input anyag, valamint jelentős mennyiségű fát is szállítanak a városból. Böhönyéről szezonális jelleggel szállítanak vasúti tehervagonba rakódott fát, Mesztegnyő pedig eseti jellegű gabonavonatokkal erősíti a vasútvonal teherforgalmát.


Böhönyei lakosként és vasútbarátként gyermekkorom óta figyelemmel kísérem a vasútvonalhelyzetét, ezért 2018-ban azzal a céllal indítottam útnak az emlékvonatozás hagyományát, hogy az esemény összehozza a vasútvonal által érintett települések lakóit, önkormányzatait, civil szervezeteit és a vasútbarátokat, miközben – a vasútvonalon történő és kísérő programokkal tarkított utazás nyújtotta élményen túl – felhívjuk a figyelmet a vasútvonal meglétének szükségességére és a benne rejlő fejlesztési lehetőségekre. Az első, 156 férőhelyes emlékvonat teltházzal közlekedett és a kapacitásbővítés ellenére a második, 200 férőhelyes vonat is teljesen megtelt. Az idei vonat 420 férőhellyel közlekedett, közel 60%-os kihasználtsággal, így az utasszám ismét meghaladta az előző évit. Azért rendeltem ilyen nagy kapacitású szerelvényt, hogy a kialakult pandémiás helyzet következtében a teljes útvonalon biztosítható legyen az utazóközönség számára az ajánlott egészségügyi védőtávolság.


Mozdonyunk 20090 vonatszámban reggel 6:37-kor indult útnak a ferencvárosi pályaudvarról, 8 perccel később pedig meg is érkezett Budapest-Kelenföldre. Az 5db By(ee) 21-55 típusú, német gyártmányú, egyenként 84 férőhelyes kocsiból álló szerelvényünket a 431 379 (ex. V43 1379) pályaszámú villanymozdony hozta a Déli pályaudvarról, ahonnan 6:50-kor indult

20490 vonatszámban és 6:56-kor érkezett meg Kelenföldre. A lelkes utazóközönség már a vonat indulása előtt egy órával gyülekezni kezdett a kelenföldi pályaudvaron, a hangosbemondó folyamatosan jelezte, hogy fogynak a percek a böhönyei különvonat indulásáig, majd 7:45-kor éles sípszót követően a forgalmi szolgálattevő magasba emelte a zöld tárcsát, felpörgött a 42 éves, 418 149 (ex. M41 2149) pályaszámú, „Csörgő” becenévre hallgató dízelmozdonyunk motorja és 13482-es vonatszámmal megkezdtük 218 km-es utunkat Böhönye felé. Első megállónk Székesfehérvár volt, ahol további utasok csatlakoztak a már vonaton lévőkhöz. Rövid tartózkodás után, 8:31-kor indultunk tovább.


1. ábra Balatonföldvár határában halad 100km/h-s sebességgel az emlékvonat
Forrás: Sámoly Csaba saját készítésű fotója (2020.10.24.)


Kiscséripuszta és Szabadisóstó állomásokon csak forgalmi okból álltunk meg, majd Siófok következett, ahol szintén voltak felszálló utasok. A nap eseményeit megörökítő SOMOGY Televízió munkatársai is itt csatlakoztak hozzánk.


2. ábra Fonyód után gyorsít M41 2149 pályaszámú mozdonyunk 150 méteres szerelvényével
Forrás: Szőcsényi Gábor saját készítésű fotója (2020.10.24.)



Siófokról 12 perc tartózkodás után, 9:27-kor indultunk tovább, majd egy balatonszárszói forgalmi okból történő megállás után már Fonyód következett, ahol 28 percet tartózkodtunk. Somogyszob / Dombóvár / Kaposvár felől érkező utasaink itt szálltak át az emlékvonatra. 10:49-kor befutottunk a balatonszentgyörgyi állomásra, ahol Farkas László Nándor, a település polgármestere és egyben Balatonszentgyörgy állomásfőnöke köszöntötte a népes utazóközönséget. Beszédében felidézte a vasútvonal működésének legszebb éveit és reményét fejezte ki, hogy egyszer még újra lehet majd személyvonattal utazni a Belső-Somogyot a Balatonnal összekötő vasútvonalon. Amíg mozdonyunk körbejárt és szerelvényünket előkészítették a továbbindulásra, a helyiek nagy mennyiségű pogácsa, sütemény, üdítőitalok és bor fogyasztására invitálták a résztvevőket.


3. ábra Farkas László Nándor, Balatonszentgyörgy polgármestere és állomásfőnöke köszöntőt mond
Forrás: Kiss Balázs saját készítésű fotója (2020.10.24.)


11:20-kor elindultunk Balatonszentgyörgyről és Böhönyéig minden egykori állomáson és megállóhelyen megálltunk. Minden helyszínen legalább 5-10 percet időztünk, hogy az érdeklődők körbejárhassák az egyes állomások és megállóhelyek teljes területét, a vasútfotósoknak köszönhetően pedig remek fotók készültek vonatunkról. A vasútvonal tengelyterhelése miatt hosszú és nehéz szerelvényünk 20 km/h-s engedélyezett legnagyobb sebességgel közlekedhetett Balatonkeresztúr és Böhönye között. Az alacsony sebességnek  köszönhetően bőven volt idő és lehetőség a vonat ablakából megcsodálni Somogy megye természeti kincseit. A szántóföldeken legelő őzek és szarvasok nem jöttek zavarba az elhaladó vonattól, az egykori utasok és vasúti dolgozók pedig legkedvesebb emlékeiket idézték fel, miközben a vonat a sárgába öltözött erdei tájon csattogott keresztül. A vonatot számos vasútfotós kísérte végig autóval Balatonszentgyörgytől egészen Böhönyéig és vissza.

 


4. ábra Kéthely határában halad Marcali irányába az emlékvonat szerelvénye
Forrás: dr.Steinmetz Ádám saját készítésű fotója (2020.10.24.)


A marcali vasútállomás csendjét a hosszú kürtszóval bevonuló különvonat törte meg. Az állomásra beguruló szerelvényt az állomási személyzeten túl népes érdeklődő tömeg várta. Az utasok betekintést nyerhettek a vasúti dolgozók életébe és a vasúti forgalom működésébe, megismerhették a biztosító berendezések működését és minden felmerülő kérdésre választ kaphattak. A hangosbemondó ismét induló személyvonatról harsogott, miközben a vonat személyzete átvette a mesztegnyői és böhönyei állomás kulcsait.

 


5. ábra Az emlékvonat és az utasok a 34 perces tartózkodási időt töltik Marcaliban
Forrás: Bogdán László saját készítésű fotója (2020.10.24.)


Újabb 26 perces zakatolás után megérkeztünk Mesztegnyőre, ahol a vírushelyzetre való tekintettel a népzenétől és tánctól hangos állomás helyett most csak néhány csendes, emlékeibe merülő helyi lakos és népes vasútfotós tábor fogadott bennünket. 30 perces tartózkodásunk alatt a Mesztegnyői Erdei Vasút telephelyét jártuk körbe. Kormány György, vasútüzem vezető kiváló előadást tartott a kisvasútról, miközben szabadon körbe lehetett járni a telephelyet és kívülről-belülről meg lehetett tekinteni az ottani mozdonyokat, személy-és teherkocsikat. Néhány budapesti utas nem csak ezen lehetőséggel élt, hanem utazott is a 14 órakor induló szerelvénnyel, amelyhez visszafele is csatlakozást biztosítottunk.


6. ábra A mesztegnyői erdőben halad a vonat Böhönye felé
Forrás: Gálovics Márk saját készítésű fotója (2020.10.24.)


Mesztegnyőről 14:10-kor indultunk tovább és – bár a 11,1 kilométeres szakaszon háromszor is rövid megállásra kényszerültünk a sínekre dőlt vagy belógó kisebb-nagyobb faágak miatt –késés nélkül, 14:45-kor, folyamatos kürtszó mellett futottunk be a böhönyei állomásra. A vonatról lelépő utasokat a Böhönyei Dalkör vasutas nótái fogadták.

 


7. ábra A különvonat érkezésének pillanata a böhönyei vasútállomáson
Forrás: Szőcsényi Gábor saját készítésű fotója (2020.10.24.)


A vasútállomás előtti téren felállított színpadon Zsoldos Márta Piroska, Böhönye KözségPolgármestere köszöntötte az egybegyűlteket. Beszédében röviden felidézte a vasútvonal múltját és örömét fejezte ki, hogy harmadik alkalommal is ilyen sokan érdeklődtek az esemény iránt. Főszervezőként én is rövid köszöntőt mondtam és megköszöntem minden támogatást. A Böhönyei Dalkör hangulatos műsorát követően Badár Sándor, Karinthy-gyűrűs színész, humorista 40 perces stand-up comedy műsora gondoskodott a jó hangulatról. A sok nevetésből és a nagy tapsviharból ítélve műsora elnyerte a résztvevők tetszését.

 

8. ábra A Böhönyei Dalkör műsora a böhönyei vasútállomás előtti téren
Forrás: Sándor János saját készítésű fotója (2020.10.24.)


A Borbarát Kör, a Nyugdíjas Klub és a Böhönyei Fiatalokért Kulturális Egyesület önkénteseivendéglátással kedveskedtek, így mindenki kedvére fogyaszthatott a pogácsákból, süteményekből, illetve kóstolót kaphattak a díjnyertes böhönyei borokból, pálinkákból. Kovács Tibor, nyugdíjas makettező idén is elhozta 11 élethű darabból álló gőzmozdonymakett
kiállítását, amely most is nagy népszerűségnek örvendett.

9. ábra Kovács Tibor és saját készítésű gőzmozdony-makettjei
Forrás: Kemenczei Róbert saját készítésű fotója (2020.10.24.)


Böhönyéről menetrend szerint 15:40-kor kellett volna visszaindulnunk, de biztosítóberendezési meghibásodás miatt a mozdony csak késve tudott körbejárni, így a vonatelőkészítési feladatok elhúzódása miatt végül 30 perces késéssel vágtunk bele a 218 kmes visszaútba. Balatonszentgyörgyig ugyanúgy minden egykori állomáson és megállóhelyen megálltunk, de minden helyszínen csak rövid, 2-3 perces tartózkodásunk volt.  Balatonszentgyörgy után már csak Fonyódon, Siófokon és Székesfehérváron álltunk meg 1-1 percre a leszálló utasok miatt. Kelenföldre végül az induláskor szerzett késést megtartva futott
be 21:30-kor a 13843-as számú különvonat. Az utasok leszállását követően a szerelvényen kialudtak a fények, mozdonyunk 21:41-kor 20900-as vonatszámban indult vissza Ferencvárosra, ahova 21:49-kor érkezett, a szerelvényt pedig 21:42-es indulással, a reggel óta a kelenföldi pályaudvaron pihenő 431 379 (ex. V43 1379) pályaszámú villanymozdony húzta
vissza a Déli pályaudvarra 20941-es vonatszámmal. Az idei emlékvonatozás megszervezése sokkal nagyobb kihívást jelentett a korábbi évekhez képest, hiszen nem csak a pandémia, hanem a július 25-ei villámárvíz okozta károk is hozzájárultak ahhoz, hogy a megszokott Somogyszob – Balatonszentgyörgy – Somogyszob útvonalon megforduló vonat helyett egy Budapestről induló, a Balaton déli partján végigszáguldó, majd Balatonszentgyörgy felől csak Böhönyéig közlekedő emlékvonat megszervezésére volt lehetőség. Az egyes helyi mérések szerint 220 mm-t meghaladó csapadékmennyiség a kisebb sérüléseket is figyelembe véve, több mint harminc helyen okozott kárt a 11 km-es Böhönye – Segesd szakaszon. A leglátványosabb kár az egykori felsőbogátpusztai megállóhelytől alig pár méterre keletkezett, ahol a medréből kilépő Rinyapatak
egy hozzávetőlegesen 100 méteres szakaszon teljesen elmosta a több méter magas vasúti töltést. A böhönyei Rinya-híd a 41-es vasútvonal belegi szakaszához hasonlóan megsüllyedt és használhatatlan lett. Böhönye és Felsőbogátpuszta között a pálya lejtéséből adódóan több helyen tört magának utat a szántóföldekről lezúduló víz, és hol a töltést mosta el, hol pedig egész vasbetonaljakat és talpfákat ragadott magával és rakott le több méterrel arrébb. A megpróbáltatások ellenére az esemény sikeres, negatív eseményektől és kritikáktól mentes volt. Az utasszám, a támogatók, a vasútfotósok és az állomásokra kilátogatók száma minden eddiginél magasabb volt. Budapest-Kelenföldön kívül Székesfehérvár, Siófok, Fonyód, Balatonszentgyörgy állomásokon is sokan szálltak fel a vonatra, de még Balatonkeresztúr, Kéthely, Marcali és Mesztegnyő állomásokon is voltak fel-és leszállók. A vonaton a tájékozódást az utastéri ajtókra kifüggesztett menetrendek és a folyamatos
hangostájékoztatás segítette. Az ajtókra előzetesen kifüggesztésre kerültek a kocsiszámok, így felszálláskor mindenki könnyedén megtalálhatta a számára kijelölt kocsit. A vonaton történő utazáshoz egyébként előzetes regisztrációra volt szükség, melyhez egy külön erre a célra kialakított jegyrendelő felületet kellett használni. A személykocsik kialakítását figyelembe
véve minden menetjegyen feltüntetésre került, hogy melyik számozott ülőhelyre szól az adott illető jegye. A helyfoglalás során fokozott figyelmet fordítottam a távolságtartás biztosítására.

Összességében elmondható, hogy a két éve teremtett hagyományt érdemes volt folytatni, hiszen az esemény ismét összehozta a vasútvonal által érintett települések lakóit, önkormányzatait, civil szervezeteit és a vasútbarátokat. A kezdeményezést a MÁV Zrt. is nagy figyelemmel kísérte. Talán az esemény és ezáltal a vasútvonalra terelődő figyelem is hatással is volt arra – a korábban napvilágot látott hírekkel ellentétes – döntés meghozatalára, hogy a vasúttársaság 2021 tavaszán teljes mértékben helyre kívánja állítani a sérült szakaszokat és biztosítani szeretné, hogy hamarosan újra a teljes szárnyvonal járható legyen vonattal.


A megosztott tartalmakon túl a helyi média is beszámolt az eseményről az alábbi formákban:


Nosztalgia vonat Marcaliban (Marcali Portál, 2020. október 24.)
https://marcaliportal.hu/index.php/2015-07-07-09-04-12/varosunk/48954-nosztalgia-vonat-marcaliban


Vasúti emléktúra Somogyban (Vonat Magazin, 2020. november 7.)

https://vonatmagazin.blog.hu/2020/11/07/vasuti_emlektura_somogyban


III. Emlékvonatozás a Balatonszentgyörgy – Somogyszob vasútvonalon (SOMOGY Televízió, 2020. november 16.)
https://www.youtube.com/watch?v=5oCunPjp-yg&t=1314s


37-es vonal: Ahol 2020-ban még egy olimpiai bajnok vízilabdás center is vasútfotózott
(Indóház – Közlekedési Hírportál, 2020. december 31.)

https://iho.hu/hirek/37-es-vonal-ahol-2020-ban-meg-egy-olimpiai-bajnok-vizilabdas-centeris-
vasutfotozott


Ezúton is szeretném megköszönni Böhönye Község Önkormányzatának támogatását!
Írta:      
György-Dávid Valentin    
Böhönye, 2021. január 12.