Látni és látszani – A BÖLCS DÖNTÉS!Az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság és az X-MEDITOR Kft. közös közlekedés-biztonsági kampánya 2012 óta hívja fel a figyelmet egy társadalmilag fontos témára és az egyén szerepére a baleset-megelőzésben. Idén megújult formában, a társadalmi felelősségvállalás szerepét központba helyezve hirdették meg a két hónapon át tartó országos akciót. A megújított akció „kampányarca” is megváltozott: mostantól egy bagoly hirdeti, hogy a kampányban való részvétel egy BÖLCS DÖNTÉS!
Évek óta téma az Európai Unióban, hogy töredékére kell csökkenteni a közlekedési balesetben elhunytak számát. Magyarországon 2015 óta kis mértékben emelkedett a sérüléssel járó közúti balesetek száma, az azonban jó hír, hogy a növekedés a könnyű sérüléssel végződő eseteknek tulajdonítható, a halálos és súlyos balesetek száma kis mértékben mérséklődött. A szervezők és az akcióban részt vevők a társadalmi felelősségvállalás szem előtt tartásával, a szakmai és a társadalmi összefogás erejében bízva hirdették meg idén is a Látni és látszani országos baleset-megelőző kampányt. Ennek keretében 2018. október 17. és december 7. között az akcióhoz csatlakozott szervizekben a személy- és haszongépjárművek, a motorkerékpárok és a kerékpárok vezetői ellenőriztethetik járművük láthatóságért felelős alkatrészeit és a szélvédőt, a regisztrált optikai szaküzletek pedig díjmentes látásellenőrzéssel és hasznos tanácsokkal várják a járművezetőket.
Az akcióra való felhívás idén tehát fokozottan épít a társadalmi felelősségvállalásra, a közlekedésbiztonság ugyanis társadalmi ügy, egyben társadalmi felelősség. Csak akkor lehet eredményes, ha fontosságát, kockázati tényezőit a közlekedés minden résztvevője felismeri – és tesz is érte. A „Látni és látszani 2018 – egymásért” országos közlekedésbiztonsági akció legyen a közös ügyünk!
közlekedésbiztonság megteremtése társadalmi ügy, amely a közlekedés minden résztvevőjét kölcsönös figyelemre és kockázatvállalásra ösztönzi! A kampány célja, hogy széles rétegekhez eljutva az autósokban tartós, pozitív gondolkodásbeli változást idézzen elő. VIGYÁZZ MAGADRA, ÉS NE ÁRTS MÁSOKNAK! A közúti közlekedés a társas együttélés normáira épül, mely során a résztvevők joggal várhatják el egymástól a kölcsönös figyelmet és a maximális felkészültséget. A széles tömegek számára egyértelművé kell tenni, hogy a balesetmegelőzés a közlekedés szereplőinek felelőssége. A vezető látása és hozzáállása például a mobiltelefon biztonságos használatához, továbbá a vezetett gépjármű műszaki állapota a biztonságos közlekedésnek elválaszthatatlan összetevője. A társadalmi felelősségvállalás sokféle módon nyilvánulhat meg.
Az idei kampány kiegészítéseként a járművezetés közbeni mobiltelefon-használat szabálykövető módjára is felhívjuk
Jól látni
Jól látszani
Vonatkozó KRESZ szabályok A forgalomban részt vevő járművek kivilágítása 44. § (1) A forgalomban részt vevő járművet éjszaka és korlátozott látási viszonyok között ki kell világítani. (2)272 A gépjárművet, a mezőgazdasági vontatót, a lassú járművet és a segédmotoros kerékpárt helyzetjelző lámpákkal és tompított fényszóróval kell kivilágítani. Nem kell a tompított fényszóróval kivilágítani az egytengelyes motoros részből és hozzákapcsolt egytengelyes pótkocsiból álló olyan lassú járművet, amely sík úton önerejéből 15 km/óra sebességnél gyorsabban haladni nem képes, továbbá a tompított fényszóróval fel nem szerelt segédmotoros kerékpárt. (3)273 A tompított fényszóró helyett távolsági fényszórót használni – fényjelzés kivételével – csak lakott területen kívül szabad. Tilos a távolsági fényszóró használata a) másik járművel vagy hajtott (vezetett) állattal való szembetalálkozás esetében olyan távolságon belül, ahonnan a fényszóró a szembejövő jármű, illetőleg állat vezetőjét elvakíthatja, b) a másik jármű követése esetében olyan távolságon belül, ahonnan a fényszóró – a visszapillantó tükrön át – az elöl haladó jármű vezetőjét elvakíthatja, c) ha a fényszóró az úttal párhuzamos vasúti pályán vagy vízi úton haladó jármű vezetőjét elvakíthatja. (4)274 Tompított vagy távolsági fényszóró helyett vagy mellett ködfényszórót, továbbá hátsó helyzetjelző ködlámpát abban az esetben szabad használni, ha a látási viszonyok ezt indokolják. (5) Keresőlámpát és munkahely-megvilágító lámpát mozgó járművön használni nem szabad. (6)275 Fényjelzést adni a távolsági fényszóró felvillantásával szabad, feltéve, hogy ez a közlekedés többi résztvevőjét nem vakítja el. (7)276 A forgalomban részt vevő motorkerékpárt és a tompított fényszóróval felszerelt segédmotoros kerékpárt – tompított fényszóróval – nappal és jó látási viszonyok között is ki kell világítani. (8)277 Lakott területen kívüli úton a forgalomban részt vevő gépkocsit nappali menetjelző lámpával vagy tompított fényszóróval, mezőgazdasági vontatót és tompított fényszóróval felszerelt lassú járművet – tompított fényszóróval – nappal és jó látási viszonyok között is ki kell világítani.
Az álló járművek kivilágítása
45. § (1)278 Az úttesten álló járművet éjszaka és korlátozott látási viszonyok között ki kell világítani, kivéve, ha közvilágítás van vagy a járművet egyéb külső fényforrás kellően megvilágítja. A gépjárművet, a mezőgazdasági vontatót és a lassú járművet a helyzetjelző lámpákkal kell kivilágítani. A 6 méternél nem hosszabb, két méternél nem szélesebb és pótkocsival vagy más vontatmánnyal össze nem kapcsolt gépjárművet azonban lakott területen elegendő az úttest közepe felé eső egy-egy első és hátsó helyzetjelző lámpával vagy egy, előre fehér, hátra piros fényt adó lámpával kivilágítani. (2)279 Álló járművön – a forgalmi okból megálló járművet kivéve – tompított fényszórót csak erős ködben vagy sűrű hóesésben szabad használni; távolsági fényszórót, ködfényszórót használni tilos.
Felkészülés az ellenőrzésre A gépjármű-tulajdonosok az akcióban részt vevő szervizekben 2018. október 17-tól december 7-ig átvizsgáltathatják gépjárművük világítását és szélvédőjét, valamint ellenőriztethetik látásukat. Éljen Ön is a lehetőséggel! |