HIRDETMÉNY
BÖHÖNYE KÖZSÉG HELYI VÁLASZTÁSI BIZOTTSÁGA KITŰZTE
A HELYI ÖNKORMÁNYZATI KÉPVISELŐK ÉS
POLGÁRMESTER IDŐKÖZI VÁLASZTÁSÁT
A SZAVAZÁS NAPJA:
2015. október 11.
A SZAVAZÁS 6.00 ÓRÁTÓL 19.00 ÓRÁIG TART
Szavazni az illetékes szavazókörben lehet:
szavazókör: Böhönye, Fő u. 2. (Általános Iskola)
szavazókör: Böhönye, Fő u. 47. (Művelődési Ház)
NÉVJEGYZÉK
A magyarországi lakcímmel rendelkező választópolgárok automatikusan felkerülnek a központi névjegyzékbe.
A szavazóköri névjegyzékben szereplő választópolgárok a névjegyzékbe történt felvételükről értesítőt kapnak 2015. augusztus 24-ig.
AJÁNLÁS
A jelölt állításhoz szükséges ajánlások számát a Helyi Választási Iroda Vezetője
2015. augusztus 17-én állapítja meg.
A választójoggal rendelkező választópolgár 2015. szeptember 7-ig ajánlóíven ajánlhat jelöltet.
Egy választópolgár több jelöltet is ajánlhat.
SZAVAZÁS
A szavazáskor ne felejtse el személyazonosságát és lakcímét igazoló okmányait magával vinni, melyek nélkül nem szavazhat.
Szavazáskor legfeljebb (maximum) egy polgármesterjelöltre és legfeljebb (maximum) hat képviselő-jelöltre lehet érvényesen szavazni a szavazólapon tollal, a jelölt neve előtti körbe helyezett két egymást metsző vonallal.
Részletes tájékoztatásért forduljon a polgármesteri hivatalban működő
helyi választási irodához, vagy látogassa meg a www.valasztas.hu weboldalt.
Vezér Ákos
jegyző
Helyi Választási Iroda Vezetője
Európai Mobilitási Hét
Magyarország tizenegy éve rendezi meg az Európai Mobilitási Hét és Autómentes Napot szeptember 16. és 22. között. Európa legnagyobb közlekedési-környezetvédelmi kampányához tavaly 145 hazai település csatlakozott. A fejlesztési tárca idén egyedi támogatás útján elnyerhető összeggel segíti a települések környezettudatos, helyes és biztonságos közlekedést népszerűsítő, szemléletformáló programjainak szervezését. A mi településünk, az elmúlt évekhez hasonlóan csatlakozott idén is az autómentes naphoz. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium 50% -nyi támogatást ítélt meg a program szervezéséhez.
A minisztérium arra törekszik, hogy az ország minél több önkormányzatát be tudja vonni a kezdeményezésbe. A helyi programokkal a lehető legtöbb emberhez eljutva szemlélet- és gondolkodásmód-váltás a cél, több mozgásra, környezettudatosabb magatartásra van szükség.
A rendezvény egyik hosszú távú célkitűzése az, hogy rávegyük a rendszerint autóval munkába, iskolába vagy kikapcsolódni járó polgárokat, hogy az utazáshoz fenntartható alternatív közlekedési módokat vegyenek igénybe. Ilyen módon hozzá kíván járulni a polgárok egészségének és életminőségének javításához.
Szüreti felvonulás Böhönyén
A múltban, a falvakban évről-évre Szent Mihály napja körül, mulatsággal, vigassággal köszöntötték az őszt, az őszi munkákat, a szüretet.
A lassan feledésbe merülő hagyományainkat Böhönyén is szeretnénk feleleveníteni, mint ahogy tettük Illés napján a búcsúval, falunappal. A falu apraját-nagyját összefogó és megmozgató rendezvény lehet a szeptember 26-án megrendezésre kerülő Szüreti felvonulás és bál. A szüreti felvonulás célja a hagyományok ápolása, és hogy a résztvevők és a szemlélők számára maradandó élményt nyújtson.
A felvonulás Böhönye Község Önkormányzata, a Böhönyei Gézengúz Óvoda, a Festetics Pál Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola és községünk civil szervezeteinek közreműködésével valósul meg.
A falu utcáin ebéd után a szüreti felvonulás játsza a főszerepet, a látványos menetet a település több pontján megszemlélhetik a kíváncsiskodók. A hagyományokhoz hűen az első fogaton ül a kisbíró, aki a település kijelölt pontjaira érkezéskor hangos dobszóval jelzi a látványosság kezdetét. Másik fogaton foglalnak helyet az esti bál zenészei is, akik tradicionális népi zenével szórakoztatják az utcán megjelenteket. Őket követik a magyaros népviseletbe öltözött böhönyei fiúk-lányok. A menet megállóhelyein az iskola néptáncosai ropják a táncot, akik a falu lakóit is csábítják a közös éneklésre, táncra. Eközben senki sem maradhat szomjas, mivel a böhönyei Borbarátok folyamatosan kínálják az ó és az újbort.
A nap végére a menet megérkezik utolsó állomáshelyére, ahol kezdetét veszi a szüreti bál, a hajnalig tartó zenés, táncos mulatság, hagyományos népi játékokkal fűszerezve.
Hadisírgondozás
1993-ban avatták fel a közel egyhektáros területen a Német – Magyar Katonatemetőt, amely egyedüli a megyében. Somogy egész területéről ide szállították a második világháborúban elhunyt német katonák földi maradványait. Első lépésként a nyolcvanas évek végén a helyi köztemetőben eltemetett 1. hegyivadász hadosztály háromszáz német katonája került ide, majd a rendszerváltás után Somogy más területein exhumált halottakat is itt helyezték végső nyugalomra. Jelenleg 2700 német és 53 magyar katona fekszik a sírokban.
Az 1993-as államközi megállapodás értelmében a Német Hadisírgondozó Szövetség szervezésében évről-évre katonák érkeznek Böhönyére, akik szabadságuk terhére gondozzák a sírkertet. Idén, közel két héten át, június 9-18. között szépítették a temetőt bajor és magyar egyenruhások. Kiss Balázs főhadnagy vezetésével felújították a temető épületeit, újrafestették az összes sírjelen a neveket, valamint fát vágtak, sövényt nyírtak a temetőben és annak közvetlen környezetében. A katonák a munka mellett a helyi lakosokkal történő kapcsolattartásra is szakítottak időt, rendhagyó történelemórát tartottak az iskolában és a temetőben is fogadtak diákcsoportot, akik szintén besegítettek a sírokon található nevek átfestésébe. A német küldöttség látogatásának programja június 18-án, megemlékezéssel egybekötött koszorúzással zárult, melyen részt vett dr. Böröndi Gábor dandártábornok, az MH Összhaderőnemi Parancsnokság szárazföldi haderőnem főnöke is
Tájékoztatás a 2015. március 1-től hatályos önkormányzati segélyezési rendszerről
Az önkormányzati és járási segélyezési rendszer jelentősen megváltozott.
Böhönye Önkormányzat által biztosított pénzbeni és természetbeni ellátások a következők:
1./ Települési támogatások:
1a./ lakhatáshoz kapcsolódó támogatás; (Szociális Bizottság hatáskörében)
Az önkormányzat a lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadások viseléséhez önkormányzati segély nyújt. A segélyre az jogosult, aki lakókörnyezete rendezettségét biztosítja, ennek során a kérelmezőnek vagy jogosultnak kötelezettsége, hogy a tulajdonában vagy használatában álló lakást vagy házat és annak udvarát, kertjét a kerítésen kívül határos területet, a járdát folyamatosan tisztán tartja, valamint az ingatlan állagának fenntartásáról gondoskodik, lakókörnyezete; kertje, udvara, lakása, háza tiszta és higiénikus. Támogatásra jogosult az a személy, akinek a háztartásában az 1 főre jutó jövedelem nem haladja meg a nyugdíjminimumot (28.500.-Ft) és a közüzemi költségei (villanyáram, víz, gáz, csatornadíj) havi rendszeres kiadása meghaladja a háztartás jövedelmének az 30%-át. A támogatás mértéke havonta az összes közüzemi költség 10%-át nem haladhatja meg, de maximális összege 3.000. forint lehet. A támogatást legfeljebb egy évre lehet megállapítani. Kifutó lakásfenntartási támogatásban részesülő személy nem jogosult lakhatáshoz kapcsolódó támogatásra.
1b./ tartósan beteg felnőtt hozzátartozó ápolásának támogatása; (Szociális Bizottság hatáskörében)
Tartósan betegnek minősül e rendelet alkalmazásában, aki előreláthatólag 3 hónapnál hosszabb időtartamban állandó ápolást, gondozást igényel. A tartósan beteg állapot igazolására a háziorvos jogosult. Ápolásra jogosult az a személy, aki a tartósan beteg 18 év feletti hozzátartozóját gondozza. A támogatás mértéke havonta maximum 10.000. forint. Nem jogosult ápolási díjra a hozzátartozó, ha jövedelemmel rendelkezik, vagy rendszeres pénzellátásban részesül. A támogatás legfeljebb egy évre állapítható meg.
1c./ támogatás gyógyszerkiadások viseléséhez; (Szociális Bizottság hatáskörében)
Gyógyszerkiadások viseléséhez az önkormányzat akkor nyújt segítséget, ha a kérelmező havi gyógyszerkiadása vagy gyógyító ellátásának költsége eléri az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 50%-át (2015-ben 14.250.-Ft). Támogatásra jogosult az a polgár, akinek a háztartásában az 1 főre eső jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíjminimum kétszeresét (2015-ben 57.000.-Ft). Az igazolt havi gyógyszer-költségekről a háziorvos, szakorvos adhat igazolást. A támogatás mértéke havonta maximum 3.000. forint. Támogatás legfeljebb egy évre állapítható meg. Nem jogosult támogatásra, aki közgyógyellátási igazolvánnyal rendelkezik.
1d./ lakhatási kiadásokban hátralékot felhalmozó személyek támogatása;
(Szociális Bizottság hatáskörében)
Az önkormányzat évente maximum kétszer természetbeni támogatás formájában maximum 10.000 forintos támogatást adhat annak a személynek, akinek a nevén lévő közműóra adóssága meghaladja az 25.000 forintot és a fennálló tartozás legalább 3 havi.
2./ Rendkívüli települési támogatások:
2a./ Szülési támogatás; (Polgármester hatáskörében)
Támogatásrajogosult az a személy, aki az önkormányzat közigazgatási területén a gyermek születését megelőző 12 hónapban folyamatosan állandó bejelentett lakóhellyel rendelkezik. A szülési támogatás iránti kérelmet a Közös Önkormányzati Hivatalhoz lehet benyújtani, melyhez csatolni kell a gyermek születési anyakönyvi kivonatát. A kérelmet a szülést követően 30 napon belül lehet benyújtani. A támogatás mértéke gyermekenként 10.000 forint egyszeri támogatás.
2b./ Tüzifa természetbeni támogatás; (Polgármester hatáskörében)
Természetbeni támogatásban részesülhet az a böhönyei polgár, akinek jövedelmi helyzete miatt aránytalan nehézséget okoz lakásának fűtése. Jövedelmi helyzete miatt rászorult az, ahol a közös háztartásban élők 1 főre jutó jövedelme nem haladja meg a mindenkori öregségi nyugdíjminimum 150%-át (2015-ben 42.750.-Ft) Szociális tüzifa támogatás mértéke alkalmanként maximum 1m3. Ugyanazon lakásra tüzifa juttatás támogatás csak egy jogosultnak állapítható meg a fűtési szezonban október 15 és április 15 között. Évente maximum 3 alkalommal adható tüzifa támogatás és a két kérelem beadása között 45 napnak el kell telnie.
2c./ Egyéb rendkívüli települési támogatás; (Polgármester hatskörében)
A létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint az időszakosan vagy létfenntartási gondokkal küzdő személyek részére adható.Az önkormányzati egyéb rendkívüli települési támogatásának mértéke egyedülálló vagy gyermekét egyedül nevelő szülőknél maximum 20.000. forint, egyéb esetekben maximum 10.000. forint. Egyéb rendkívüli települési támogatásban elsősorban azokat a személyeket indokolt részesíteni, akik önmaguk, illetve családjuk létfenntartásáról más módon nem tudnak gondoskodni,vagy alkalmanként jelentkező többletkiadások – így különösen betegséghez, halálesethez, elemi kár elhárításához, válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartásához, iskoláztatáshoz – kapcsolódó kiadások vagy a gyermek hátrányos helyzete miatt anyagi segítségre szorulnak. Egyéb rendkívüli települési támogatás iránti kérelmet háztartásonként évente maximum 5 alkalommal lehet benyújtani és a kérelmek beadása között 60 napnak el kell telnie.
2d./ Lakóingatlant ért természeti katasztrófa; (Polgármester hatáskörében)
Az önkormányzat maximum 100.000. forintig terjedő összegű támogatást is megállapíthat jövedelemhatártól, és már folyósított támogatásoktól függetlenül. A kérelmet fotókkal és környezettanulmánnyal kell alátámasztani.
3./ Bursa Hungarica Ösztöndíj pályázat; (Polgármester hatáskörében)
Az önkormányzat pályázat útján támogatást nyújthat a felsőoktatási tanulók részére.
4./ Felsőoktatási ösztöndíj támogatás
Böhönyei felsőoktatásban tanuló diákok részesülhetnek benne fél évre,ha tanulmányi kötelezettségeiket teljesítik.
5./ A szociális földprogram
Háztáji földművelést folytató nagycsaládosok és hátrányos helyzetűek részesülhetnek maximum 3000.-Ft vetőmag támogatásban korlátozott számban, a Családsegítő szolgálat javaslata alapján.
Marcali Járási Hivatal hatáskörébe tartozó ellátások:
Ügysegéd elérhető a Böhönyei Közös Önkormányzati Hivatal „B” épületében Hétfő: 8-16 és Szerda: 8-16 óra között. Az ügysegéd a járási hivatalok hatáskörébe tartozó ügyekben fogadja a kérelmeket, tájékoztatást nyújt
- aktív korúak ellátása (foglalkoztatást helyettesítő támogatás, egészségkárosodottak
támogatása, gyermekfelügyeleti támogatás)
- időskorúak járadéka,
- ápolási díj (alapösszegű, emelt összegű és kiemelt ápolási díj),
- közgyógyellátás (alanyi és normatív formák),
- egészségügyi szolgáltatásra való jogosultság.
Fogalmi meghatározások:
háztartás:az egy lakásban együtt lakó, ott bejelentett lakóhellyel vagy tartózkodási hellyel rendelkező személyek közössége;
rendszeres pénzellátás:a táppénz, a csecsemőgondozási díj, a gyermekgondozási díj, az öregségi nyugdíj, a korhatár előtti ellátás, a szolgálati járandóság, a balettművészeti életjáradék, az átmeneti bányászjáradék, a rokkantsági nyugdíj, a rehabilitációs járadék, a megváltozott munkaképességű személyek ellátásai, az öregségi járadék, a munkaképtelenségi járadék, az özvegyi járadék, a növelt összegű öregségi, munkaképtelenségi és özvegyi járadék, az özvegyi nyugdíj – kivéve az ideiglenes özvegyi nyugdíjat, továbbá a házastársa jogán árvaellátásra jogosult fogyatékkal élő, illetve tartósan beteg vagy legalább két árvaellátásra jogosult gyermek eltartásáról gondoskodó személy özvegyi nyugdíját –, a baleseti táppénz, a baleseti rokkantsági nyugdíj, a hozzátartozói baleseti nyugellátás, az Flt. alapján folyósított pénzbeli ellátás, az átmeneti járadék, a rendszeres szociális járadék, a bányászok egészségkárosodási járadéka, a rokkantsági járadék, a hadigondozottak és nemzeti gondozottak pénzbeli ellátásai, a gyermekgondozási segély, a gyermeknevelési támogatás, az időskorúak járadéka, a rendelkezésre állási támogatás, a bérpótló juttatás, foglalkoztatást helyettesítő támogatás,, a rendszeres szociális segély és az egészségkárosodási és gyermekfelügyeleti támogatás, az ápolási díj, a nemzeti helytállásért elnevezésű pótlék, a közszolgálati járadék, valamint az uniós rendeletek alapján külföldi szerv által folyósított egyéb azonos típusú ellátás;
Böhönye, 2015. március 1.
Vezér Ákos
jegyző
TÁJÉKOZTATÓ
Tájékoztatom a lakosságot, hogy a Somogy Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság az alábbi figyelemfelhívást tette közzé a szabadterületi tűzesetek megelőzésével kapcsolatban:
Az elmúlt évek tapasztalatai alapján a tavaszi időszakban jelentős mértékben meg szokott növekedni a szabadterületi tűzesetek száma, melyek jelentős anyagi károkozással járnak, valamint emberélet veszélyeztetését okozhatja.
A szabadterületi tüzek jellemző keletkezési oka az avar és egyéb növényi hulladékok, valamint a kerti hulladékok égetése során be nem tartott jogszabályi előírásokból adódó szabálytalan megatartási formákra vezethető vissza.
2015. március 5-én hatályba lépett az Országos Tűzvédelmi Szabályzatról szóló 54/2014. (XII.5.) BM rendelet (továbbiakban: OTSZ).
Külterületi égetésre vonatkozó szabályok:
Az OTSZ 226. §. (1) bekezdés szerint „Külterületen az ingatlan tulajdonosa, használója a tűzvédelmi hatóság engedélyével legfeljebb 10 ha egybefüggő területen irányított égetést végezhet.” A tűzvédelmi hatóság engedélyéhez a kérelmet legkésőbb az égetés tervezett időpontját megelőző 10. napig be kell nyújtani az engedélyező tűzvédelmi hatósághoz. Az irányított égetést az OTSZ 226, 227 §-ban foglaltak szerint lehet végrehajtani.
Belterületi égetésre vonatkozó szabályok
Az OTSZ 225. §.(1) bekezdése előírja, hogy „ Ha jogszabály másként nem rendelkezik, a lábon álló növényzet, tarló, növénytermesztéssel összefüggésben és a belterületi ingatlanok használata során keletkezett hulladék szabadtéri égetése tilos.”.
Valamint az OTSZ 225.§(3) bekezdés szerint „Ha jogszabály másként nem rendelkezik, az ingatlan tulajdonosa, használója köteles a területet éghető hulladéktól és további hasznosításra nem kerülő száraz növényzettől mentesen tartani.
A környezet védelmének általános szabályairól szóló 1995.évi LIII. törvény (továbbiakban: KTV) 48. § (4) bekezdése értelmében a település önkormányzat képviselő-testületének hatáskörébe tartozik a háztartási tevékenységgel okozott légszennyezésre vonatkozó egyes sajátos, valamint az avar és kerti hulladék égetésére vonatkozó szabályok rendelettel történő megállapítása.
A fentiekkel kapcsolatos helyi rendeleti szabályozás: Böhönye Község Önkormányzatának 24/2013.(IX.30.) önkormányzati rendelete a települési hulladékgazdálkodásról és a köztisztasági előírásokról
„ VIII. fejezet
Avar és kerti hulladék égetése
43. §
(1) A község területén a családi házas ingatlanokon avar és kerti hulladék égetése a nyári hónapokban (márciustól októberig) 18.00 óráig, téli időszakban októbertől márciusig 15.00 óráig az alábbiak betartásával végezhető.
a szabadban tüzet gyújtani csak úgy szabad, hogy az a környezetre tűz- vagy robbanásveszélyt ne jelentsen.
A szabadban a tüzet őrizetlenül hagyni nem szabad. Veszély esetén vagy ha arra szükség van, a tüzet azonnal el kell oltani.
A szabadban a tüzelés helyszínén olyan eszközöket illetve felszereléseket kell készenlétben tartani, amelyekkel a tűz terjedése megakadályozható, illetőleg a tűz eloltható.
(2) A közterületen avart és kerti hulladékot égetni nem lehet. „
A fentiek értelmében a lábon álló növényzet, tarló, növénytermesztéssel összefüggésben és a belterületi ingatlanok használata során keletkezett hulladék szabadtéri égetése, csak a fenti szabályok illetve a helyi szabályozás betartásával lehetséges.
Továbbá a tűzvédelmi hatósági feladatokat ellátó szervezetekről, a tűzvédelmi bírságról és a tűzvédelemmel foglalkozók kötelező élet- és balesetbiztosításáról szóló 259/2011. (XII.7.) Korm. rendelet 7. § alapján tájékoztatom, hogy aki tűzvédelmi előírást megszeg, és azzal tüzet idézett elő, tűzvédelmi bírság megfizetésére kerül kötelezésre.
A tűzvédelmi bírság kiszabásával kapcsolatban az illetékes tűzvédelmi hatóságnak csak a bírság összegére van mérlegelési jogköre.
Kérem a fentiekben foglaltak tudomásul vételét.
Böhönye, 2015. március 10.
Vezér Ákos
jegyző